De warenhuisketen Hudson's Bay heeft haar entree op de Nederlandse markt aangekondigd. In de komende twee jaar gaat de Canadese retailer circa 20 warenhuizen openen in Nederlandse steden. In Amsterdam heeft Hudson's Bay een huurcontract gesloten met IVY Group voor de panden Rokin 21, Rokin 49 en de Vleeshal aan de Nes.
In totaal hebben de drie panden in het centrum van Amsterdam een oppervlakte van circa 16.000m2. De panden Rokin 21 en Rokin 49 worden momenteel gebouwd en worden eind dit jaar opgeleverd aan Hudson's Bay. De monumentale Vleeshal wordt gerenoveerd en gelijktijdig met de panden op het Rokin opgeleverd.
Aan het Rokin in Amsterdam heeft Ivy Group twee luxe warenhuizen ontwikkeld. Deze zijn ontworpen door architectenbureau Rijnboutt. Eén van de panden wordt gekenmerkt door een optopping die bestaat uit een halfronde dakconstructie, waarop gebogen en ruitvormige geïntegreerde glas- en sandwichpanelen zijn bevestigd. Innovatief aan het project zijn de door Octatube uit Delft speciaal voor deze dak- en gevelconstructie ontwikkelde, unieke elementen en de hoge mate van prefabricage.
De dakconstructie is 80 meter lang en bestaat uit een gridshell bekleed met 423 ruitvormige en gebogen sandwichpanelen. De sandwichpanelen zijn een combinatie van gebogen glas, gebogen beplating en speciaal gevormd isolatiemateriaal. Door hun samenstelling leveren deze cassettes een grote bijdrage aan de bouwfysische eigenschappen van de dakconstructie. De cassettes worden steeds geslotener naarmate ze hoger in de constructie zijn bevestigd. De buitenzijde van de constructie is, door de verborgen bevestiging van de elementen en van de glaspanelen in deze elementen, volledig glad.
Dankzij de halfronde schaalvorm is de constructie zelfdragend en is de toepassing van kolommen overbodig gemaakt. Hierdoor ontstaat binnen een ruimtelijk gevoel en bestaat er geen belemmering in het uitgestrekte zicht over Amsterdam.
De montage van de constructie was voor alle partijen een grote uitdaging. Het gebouw ligt aan een van de drukstbezochte straten in Amsterdam en de opslagruimte voor de bouw was daardoor zeer beperkt. Om toch de montagewerkzaamheden binnen een strak tijdschema te voltooien, zijn de dakspanten en (de geprefabriceerde) sandwichpanelen "just in time" aangeleverd en geïnstalleerd. In combinatie met een vergaand BIM-model kon op deze manier het project op een innovatieve manier worden gerealiseerd