Brussel krijgt tien nieuwe frietkramen in spiegelende paviljoens met opvallende tegels binnenin. Morris Vandenberghe & Thomas Hick van Studio Moto zijn de winnaars van de ontwerpwedstrijd die de gemeente had uitgeschreven samen met de Belgische vereniging van patatbakkers Navefri. De tweede plaats ging naar Charles-Henri Lecroart. Sébastien Dachy et Matthieu Busana van Mamout architects sleepten de derde prijs in de wacht.
De patatbakkers, frituristen in het Vlaams, waren aanvankelijk helemaal niet voor een uniform frietkot. Ze hechtten sterk aan de veelvormigheid en de vrijgevochten traditie die kenmerkend is voor de Belgische frietkotcultuur. Maar gemeenten in heel België weigerden de laatste jaren steeds vaker vergunningen te verlengen zodra een eigenaar zijn frietkraam wilde verkopen. Het was een manier om de frituristen in het stedenbouwkundig gareel te krijgen. Zo werden ze langzaam maar zeker verdreven van hun krakkemikkige bouwsels naar reguliere panden die pasten in het straatbeeld. Een kentering trad pas op in toen de Belgische frietkotcultuur vorig jaar zomer op de lijst van immaterieel erfgoed van de Unesco terechtkwam.